Prosjektbeskrivelse
Transport NSW planlegger å bygge og drive en ny 12 km lang trikketjeneste fra Circular Quay til Central, Kingsford og Randwick stasjoner via Surry Hills og Moore Park.
I forberedelsen til dette krevdes en betydelig mengde undersøkelses- og kartleggingsarbeid for å identifisere underjordiske anlegg (som kommunikasjon, elektrisitet, gass, vann, drenering og kloakk) som muligens måtte flyttes på grunn av konflikt med de fremtidige trikkesporene.
157 grøfter ble gravd langs hele lengden av George Street og noen tilhørende veier. Veidekket var vanligvis 500 mm tykt, bestående av asfalt over betongdekke.
Under veidekket var det forskjellige jordarter, etterfulgt av et leirunderlag. Tjenestene var plassert enten rett under betongplaten eller på ulike nivåer opptil 2 m under.
For å fremskynde grøfteprosessen og unngå åpne grøfter ved slutten av et skift, ble det besluttet å grave hver grøft i en tre-fase prosess.
En ekstra utfordring var kravet om at alt arbeid skulle fullføres om natten, mellom kl. 23.00 og 04.30, med veien åpen for trafikk innen kl. 05.00.
3-fase prosess:
- Tjenestelokasjon:
- Tjenester ble kartlagt av myndighetene ved hjelp av grunnpenetrerende radar og kryssreferert med eksisterende registre. Sporgrøfter ble gravd ved hjelp av en bergsag til like under nivået av betong- eller asfaltdekket (ca. 400 mm – 500 mm).
- Midlertidig etterfylling av sporgrøfter:
- Midlertidig etterfylt med RAP og komprimert. Denne RAP-en ble deretter fjernet i det påfølgende skiftet for å gjøre plass til dypere ikke-destruktiv graving ved hjelp av hydrovakuumgravere.
- Hver sporgrøft ble fullført med 50 mm EZ Street, lagt i to lag for å oppnå maksimal komprimering i den smale (175 mm – 225 mm) grøften.
- Permanent gjenoppretting av grøfter:
- Når det midlertidige RAP-materialet ble fjernet fra sporgrøften, ble hydrogravere brukt til forsiktig å fjerne jordmateriale ned til et nivå på omtrent 2 m under betongdekket. Tjenestene ble deretter undersøkt og verifisert.
- Grøften ble deretter fylt igjen i lag på 150 mm – 200 mm ved bruk av sand/sement, som ble fuktet og komprimert med håndstamper og pneumatiske komprimatorer.
- De siste 50 mm ble fullført med 50 mm EZ Street, komprimert i to lag.
Prosjektutfordringer
- Lokalisere tjenester og deretter grave og gjenopprette grøfter mellom kl. 23.00 og 05.00.
- Installere og komprimere erstatningsmateriale i smale grøfter med dimensjoner på 175 mm – 225 mm bred, opptil 2 m dyp og 8 m lang.
- Minimere innvirkningen av dårlig vær, maskinhavari, potensiell mangel på maskiner og utstyr og ukjente forhold på stedet på prosjektet.
- Tilgjengelighet av minimale “laydown”-fasiliteter i urbane områdesteder.
- Grøftene skal fungere i minst to år før byggingen av trikkeprosjektet starter.
Undersøkelse
VAC Group undersøkte og konkluderte med at “tradisjonelle metoder og produkter” utsatte prosjektet for risiko som:
- Ikke fullføring i tide, noe som resulterer i betydelige bøter.
- Grøftebredder måtte utvides for å tillate tradisjonelle komprimeringsmetoder.
- Potensial for asfalthavarier og leveringsforsinkelser.
- Sannsynlighet for vått vær og varmblanding som blir kald før bruk, eller ikke blir brukt i det hele tatt.
Løsning – EZ Street
EZ Street ble valgt fremfor varmblandet asfalt eller andre kaldblandinger fordi:
- Permanent løsning – det fungerer!
- Kan plasseres i vann eller våt jord uten å kompromittere kvaliteten (fortrenger vann).
- Lett å komprimere i et smalt område (for hånd eller ved hjelp av en platekomprimator).
- Produktkvaliteten endres ikke (fleksibilitet, komprimeringsevne er konsistent over tid).
- Kan lagres i bulk utendørs, noe som hjalp i områder med begrenset lagringsplass.
- Kan kjøpes i ett tonns sekker, noe som ga mer fleksibilitet og letthet i å flytte produktet til forskjellige grøfter.
- Ingen risiko for at asfalthavari påvirker produktleveransen.
- Ingen kostbare “nattåpningsavgifter” fra asfaltanlegg for små volumer som brukes på nattlig basis.
- Ingen behov for å bruke produktet umiddelbart (før det blir kaldt).
- Planlegging (innkjøp, transport, lagring, bruk) forenklet – mindre koordinering kreves.
Resultater
EZ Street presterte, og tilbakemeldingene var:
- Komprimert godt selv når det var utsatt for varme omgivelsesforhold, våte forhold på stedet og regn.
- Leverte et ferdig overflateprodukt – stram overflate, komprimert og lik eksisterende asfalt.
- Forble i utgravningen uten tegn til oppflising, hjulspor, skyving, stripping eller blødning.
Ikke bare anbefales produktet for bruk i grøfterestaurering, men systemene som brukes av VAC Group for grøfting og restaurering kan tas i bruk som en modell for fremtidig arbeid, da det gir;
- Lav påvirkning – støy for beboere og bedrifter, minimal innvirkning på tilstøtende eiendeler, lite eller ingen vibrasjoner og minimal avfall generert.
- Hastighet på konstruksjon og restaurering.
- Høy kvalitet, høy WHS og miljøbevissthet.
- Lavrisikograving.